Kiszámoló blog – a lakásbiztosítások útvesztőjében
Jó dolog az, ha az ember nincs teljesen elveszve a számok világában. Elvégre ezek a mindennapjaink, a boltban, a munkában, a benzinkúton, a bankban, egyszerűen mindenhol képben kell lennünk azzal, hogy mi mennyibe kerül és mennyit ér.
Az ingatlanunkkal sincs más helyzet, ott is képben kell lennünk azzal, hogy mi mennyit ér. Méghozzá abból a megfontolásból (is), hogy a megfelelő lakásbiztosítást tudjuk rá megkötni. Miért? Mert lakásbiztosítás nélkül minden nap egy kicsit orosz rulett: sosem tudhatod, hogy mikor dördül el a pisztoly. Gondolj csak bele, mi történne ha ne adja az ég, de leégne a házad? Mit tennél? Mert én valószínűleg rohannék a biztosítóhoz, hogy fizessen.
Ha megfelelő lakásbiztosításunk van, például olyan, ami itt is található: pannonsafe.hu/termekek/lakasbiztositas, akkor nincs okunk az aggodalomra. A rendszer úgy működik, hogy az ingatlan értéke alapján fizetjük a megállapított éves biztosítási díjat, amely összeg egyébként évről-évre változik és változhat mind a biztosító mind a biztosított részéről. Ha pedig valamilyen káreset történik, akkor a szolgáltató a szerződésben megfogalmazott számok alapján tud kínálni egy maximális összeget. Akkor van gond, ha nagy baj történt, mi viszont az alacsonyabb biztosítási költségek reményében alulbecsültük az ingatlanunkat. Ebben az esetben a biztosító bizony egy árva fillérrel nem fog többet fizetni a szerződésben foglaltaknál, még abban az esetben sem, ha egyébként a kárunk ennél jóval nagyobb.
Gyakran felmerülő kérdés, hogy mégis ki köthet biztosítást. A válasz pofonegyszerű: bárki, akinek az az érdeke, hogy a lakás biztosítva legyen. Tehát nem muszáj tulajdonosnak lenni, elég ha csak haszonélvező vagy, vagy bérlő, vagy a bérlő jófej családtagja, aki nem akarja, hogy a kisfia/kislánya biztosítatlan lakásban éljen.
Egy másik fontos kérdés a mikor. Új biztosítások esetén nem kérdés, hogy minél hamarabb. A meglévők változtatásánál pedig ne feledjük, hogy a szerződés lejárta előtti 30 napig bezárólag van lehetőségünk elállni a további szerződéstől, különben a szolgáltató automatikusan meghosszabbítja azt, függetlenül attól, hogy drágul-e vagy sem és attól is, hogy mi akarjuk-e vagy sem. Ha kiszaladtunk a határidőből újabb évet kell várnunk – különben akkora kötbért kéne fizetni, amekkorát nem érdemes.
Egy újabb aspektusa ennek a problémakörnek az is, hogy manapság már nem elég “csak” lakást biztosítani a lakásbiztosításnak, hanem valamilyen más kapcsolt szolgáltatást is nyújtani kell a biztosítónak. Ebből most felsorolok néhányat, amelyekkel a pannansafe.hu oldalon is találkozhattok:
- gépjármű assistance
- kisállat, háziállat biztosítás
- kiterjesztett garancia
- vállalkozási biztosítással való egybekötési lehetőség
- tűz nélküli füst és koromszennyezési károk térítése
- vandalizmus által keletkezett károk térítése
- graffiti károk térítése
- kívülről történt beázás fedezése
- nyitva felejtett nyílászárón befolyt víz általi károk fedezése
- csőtörés következtében elfolyt víz árának térítése
- kerti bútorokra fedezete
- napkollektor, napelem fedezete
- besurranással illetve jóhiszemű beengedéssel összefüggő lopás fedezete.
Érdemes ezeket is szem előtt tartani és valami olyan kombinált megoldást választani, ami valamilyen módon még inkább elősegíti a mindennapok zökkenőmentes működését. Nekem például az eső – és vízkárokra vonatkozó plusz szolgáltatások vannak igényelve, mert ez egy olyan szörnyű dolog, ami bármikor előfordulhat. Elvégre állandóan nyitva felejtek valamit… De persze ezen kívül is hasznos szétnézni a pannonsafe.hu honlapon, mert így legalább egy kicsit képbe kerülhet az ember ezzel az egész rendszerrel kapcsolatban és könnyebben fogja megtalálni a helyes utat a lakásbiztosítások útvesztőjében.